سیستم های سرمایشی فضای باز از انواع تا اجرا !

 سلام در این مطلب میخواهیم به بررسی سیستم های سرمایشی فضای باز بپردازیم .

سرد نمودن فضاهای بسته کار چندان سختی نخواهد بود و تجهیزات زیادی نیز به این منظور در دسترس هستند. وقتی که حرف از سرد سازی و خنک نمودن فضای فاقد سقف به میان می‌آید ، دیگر نمی‌توان از تجهیزات خنک‌سازی رایج مورد استفاده در فضای بسته استفاده کرد چون کارایی لازم را مطمئناً نخواهند داشت. خنک‌ کننده‌ها و کولرهای فضای باز در واقع عملکردی  مشابه با کولرهای آبی رایج دارند و از روش تبخیر آب برای خنک کردن محیط اطراف استفاده‌ می‌کنند.



 انواع متفاوتی از سیستم  سرمایش فضای باز بر اساس کاربرد و قدرت آن‌ها وجود دارد که در ادامه سعی شده است هر کدام از آن‌ها شرح داده شوند.

نحوه عملکرد کولر های فضای باز 

کولرهای فضای باز همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد،  عملکردی مشابه با کولرهای آبی دارند. به عبارتی از روش تبخیر استفاده می‌کنند و بدین منظور آبی که به بخار و رطوبت تبدیل‌ می‌شود از راه پمپ مخصوص به سمت نازل‌های ویژه هدایت‌ می‌شود.





 آب هنگام خروج از این نازل‌ها به قطرات بسیار ریز تبدیل‌ می‌شود و از طریق هوا در محیط اطراف پخش‌ می‌شود. با برخورد هوای گرم با این ذرات بخار متعاقباً تبخیر رخ‌ می‌دهد و از آنجا که تبخیر یک فرایند گرماگیر است، پس گرمای محیط را می‌گیرد و به همین سادگی موجب خنک شدن محیط می‌شود. جریان هوایی که از آن برای پخش کردن و هدایت مسیر بخار خنک‌کننده استفاده‌ می‌شود‌ می‌تواند جریان هوای طبیعی باشد و یا اینکه‌ می‌توان از پنکه یا هواکش‌هایی در اندازه‌ها و قدرت‌های مختلف استفاده کرد که بستگی به کاربرد و محیط مورد استفاده دارد.

تقسیم سیستم‌های سرمایش فضای باز

 بر اساس میزان قدرت سیستم‌های رطوبت ساز و سرد کنندگی فضای باز را بر اساس فشاری و توانایی که ایجاد می‌کنند در سه دسته زیر قرار‌ می‌دهند : 

کم فشار

 فشار متوسط

 فشار قوی


پست‌های معروف از این وبلاگ

دکوراسیون و تزیین اتاق کار

کف پوش ها و انواع آن

طراحی کابینت کابینت آشپزخانه بدون دستگیره و مزایای آن