روانشناسی در دکوراسیون داخلی

 رنگ‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری می‌توانند در تنظیم نور خانه نیز مؤثر واقع شوند . اگر از رنگ‌های تیره استفاده کنیم ، محیط داخلی تیره‌تر به نظر می‌رسد ،این در حالی است که رنگ‌های روشن باعث افزایش روشنایی می‌شوند . یکی از دلایل این امر موضوع (انعکاس ) است . 





رنگ‌های تیره نور را به خود جذب می‌کنند اما رنگ‌های روشن قادر هستند نور را انعکاس دهند و سبب بازتاب آن شوند. نور بازتاب شده در دکوراسیون داخلی جریان دارد و پرتوهای بیشتری از آن به چشم‌های ما می‌رسد، به همین خاطر محیطی با رنگ‌های روشن، از محیطی با رنگ‌های تیره روشن‌تر به نظر می‌رسد. 

روانشناسی رنگ برای دکوراسیون خانه روانشناسی بخشی از دکوراسیون داخلی است زیرا هدف نهایی طراحی این است که فضا باید تداعی کننده احساسات باشد. مفهوم روانشناسی داخلی برای ویژگی‌های اصیل انسانی از جمله خوشبختی، شادی، عشق، ایمنی و غرور استوار است . انتخاب نوع طراحی دکوراسیون داخلی نه تنها سبک فضای شما را تعریف می‌کند بلکه بر روان افرادی که داخل محیط هستند نیز تأثیر می‌گذارد . 

روانشناسی دکوراسیون داخلی دانشی برای درک چگونگی استفاده از رنگ، تزیین و ایجاد ارتباط معنایی بین ذهن، احساسات و محیط داخل است. اساس و اصول روانشناسی رنگ برای دکوراسیون خانه در این بخش می خواهیم به اصول پایه روانشناسی رنگ بپردازیم .

 با درک بهتر این قوانین میتوانید محیط زندگی خود را زیباتر چیدمان و دکوراسیون کنید . به طور کلی هر فضا خانه بایستی یاد آور خاطرات خود و شیرین شما باشد . به گفته ژان بودریار، جامعه شناس مشهور: «چهار معیار وجود دارد که افراد هنگام ارزیابی فضای داخلی خود بر روی آن‌ها تمرکز می‌کنند.» در ادامه به تشریح این اصول می پردازیم . با ما همراه باشید . نمادین کاناپه مثال خوبی برای توضیح نماد یا سنبل نیست .

 از این جهت ، بیایید به جای آن به یک نقاشی فکر کنیم . با دیدن یک نقاشی ممکن است از خود بپرسید که این تابلو نشان دهنده چیست؟ اساس و معنای پایه این نقاشی چیست ، یا فقط یک قطعه تزیینی بی‌ معناست ؟ به طور کلی افراد از عناصر تزیینی جهت ایجاد نمای زیباتر استفاده میکنند . نشانه تصور کنید به یک میز قهوه‌ای رنگ نگاه می‌کنید . ممکن است به این فکر کنید که آیا میز یک سبک طراحی خاص دارد یا بیشتر عملکردی است ، به عبارت دیگر، آیا میز تداعی کننده سبک مدرن یا کلاسیک است یا به جای تأکید بر روی سبک، بیشتر روی راحتی در استفاده تمرکز دارد . 

عملکرد بهتر است این موضوع را با مثال آغاز کنیم . تصور کنید به کاناپه‌ای نگاه می‌کنید که به اندازه دو تا سه نفر جا دارد . اکنون می‌بینید که این کاناپه می‌تواند به یک تختخواب نیز تبدیل شود. به طور خودکار، برداشت شما به سمت بهتر تغییر می‌کند، یعنی شما می‌خواهید کاناپه‌ای را خریداری کنید که عملکرد بیشتری ارائه دهد. تبادل در این مرحله از همان کاناپه در مثال قبل استفاده می‌کنیم. شاید بخواهید از هزینه کاناپه مطلع شوید. در این بین ممکن است قیمت ارزان باشد یا گران ، اگر خیلی گران باشد، ممکن است به گزینه‌های دیگری فکر کنید. در این مورد ، تبادل رابطه مستقیمی با قیمت دارد، به این معنا اگر محصولی گران بود، خریدار به سراغ محصول دیگر می‌رود.

توضیحات برخی رنگ ها

رنگ زرد

 رنگ زرد تاحدودی شبیه و زیر مجموعه رنگ نارنجی است . این رنگ احساس خوشبختی و خلاقیت را به وجود می‌آورد. استفاده از رنگ زرد در فضاهای تاریک می‌تواند القا کننده روشنایی باشد اما نیاز نیست در فضای روشن، از زرد استفاده کنید. 

رنگ سبز

 رنگ سبز نیز توانایی تسکین روح را دارد. وقتی صحبت استفاده از رنگ سبز در فضای داخلی می‌شود، معتقدیم که این رنگ گزینه ایده آل برای دیوارهای ورودی خانه است؛ حتی یک دیوار سبز می‌تواند طبیعت را تداعی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رنگ سبز میتوانید مقاله ( رنگ سبز و مکمل های آن در دکوراسیون خانه ) را مطالعه کنید . رنگ بنفش رنگ بنفش، ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است که یکی از معنوی‌ ترین رنگ ها به شمار می‌آید و نشانگر هماهنگی بین عقل و احساسات و مرز بین معنویات و مادیات محسوب می‌شود. این دو رنگ در سمبولیسم رنگ ها تفاوت چندانی ندارند به همین منظور در یک قسمت قرار می‌گیرند. این دو رنگ با تفکر عالی، درک روحی و توانایی های روانی مرتبط هستند و در تلفیق این دو رنگ، تُن‌های مختلفی بچشم می‌خورد که هر کدام بیانگر خصوصیت روحی افراد است. 

بیشتر بخوانید :

ویژگی های یک ویلای خوب 

رنگ قهوه ای

 قهوه‌ای یک رنگ جدی و فروتن و حاکی از ثبات، ساختار و حمایت است. با تمایل به وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری، قهوه‌ای تعهدات خود را جدی می‌گیرد. این رنگ نیاز شدیدی به امنیت و حس تعلق داشتن به خانواده و دوستان را تشویق می‌کند . معنای رنگ قهوه‌ای ثروت مادی و امنیت است . رنگ قهوه‌ای تداعی کننده رنگی از طبیعت است. این رنگ به فضا آرامش می‌بخشد. بنابراین، می‌توانید از قهوه‌ای به عنوان رنگ زمینه استفاده کنید. در روانشناسی دکوراسیون داخلی، رنگ زمینه قهوه‌ای برای دیوارهای داخلی انتخابی عالی است. 

رنگ مشکی 

سیاه ممکن منفی باشد اما با استفاده صحیح از آن می‌توان نقش آن را مثبت نمود. برخلاف سفید، نمی‌توانید از رنگ سیاه به عنوان رنگ زمینه استفاده کنید، اما مشکی یک رنگ مکمل عالی است. مثلاً رنگ سیاه می‌تواند در یک تابلو هنری استفاده شود. رنگ سیاه می‌تواند معانی نمادین متفاوتی برای هرکس داشته باشد و هر فرد ممکن است واکنش متفاوتی به این رنگ نشان دهد. در فنگ شویی، رنگ سیاه، توانایی هماهنگ کردن خانه، اداره و محیط‌های دیگر را دارد. این رنگ می‌تواند مرتبط با عنصر آب باشد و قدرت، اسرار و آرامش را بیدار کند، حتی اگر به میزان کمی نیز استفاده شود. رنگ سفید از رنگ سفید همیشه هنگام به تصویر کشیدن بهشت ​​استفاده می‌شود. رنگ سفید نشان دهنده خلوص و پاکیزگی است. به استفاده از رنگ سفید میتوانید ابعاد محیط زندگی خود را افزایش دهید و از تماشای محیط خود لذت ببرید . اما به یاد داشته باشید که زیاد از رنگ سفید استفاده نکنید زیرا تأکید بیشتر بر آن کسالت‌آور خواهد بود . رنگ سفید از دسته رنگهای خنثی به شمار می رود که پاک ترین و خالصانه ترین رنگ موجود در جهان می باشد. سفید نشانه تمیزی، پاکی، رهایی، تقوا، بی گناهی، تازگی، صلح، پاکی، کمال، معنویت و سادگی است. همچنین رنگی محرک، ملیح و برّاق، گریزاننده میکروبها و نشانه پاکی است. رنگ و لباس سفید باعث می شود انسان آنگونه که هست جلوه گر شود و از طرفی نوعی اثر مفرّح و دلگشا و روحانی دارد.

پست‌های معروف از این وبلاگ

دکوراسیون و تزیین اتاق کار

کف پوش ها و انواع آن

طراحی کابینت کابینت آشپزخانه بدون دستگیره و مزایای آن